Supermarktketen Jumbo gaat reorganiseren op het hoofdkantoor, nu de samenvoeging van Jumbo met C1000 is afgerond. De super schrapt bij elkaar 190 van de 925 banen in zijn centrale organisatie. Gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten. Concurrenten Coop en Plus melden stevige groei.
De banenreductie bij Jumbo treft voornamelijk administratieve en beheersfuncties die niet meer nodig zijn na de krachtenbundeling van Jumbo met C1000. De directie is van plan sommige van die activiteiten nog te verkopen, waardoor een deel van het boventallig personeel waarschijnlijk aan het werk kan blijven.
Jumbo’s servicekantoor in Amersfoort sluit in de loop van 2016 in ieder geval de deuren. Alle hoofdkantoormedewerkers gaan voortaan centraal vanuit het Brabantse Veghel werken. Jumbo kijkt ook naar het afstoten van de eigen centrale slagerij in het Drentse Beilen.
Jumbo: winst hoger, omzet lager door afstoten winkels
Het supermarktconcern maakte afgelopen jaar wel een ,,behoorlijke winstsprong”. Financieel directeur Ton van Veen gaat uit van een plus van ongeveer 10 procent in het bedrijfsresultaat. De omzet van de Jumbo Groep liep echter terug van 6,8 miljard euro in 2014 naar 6,6 miljard. Dit komt doordat het concern nu een stuk minder winkels telt dan een jaar geleden.
Jumbo heeft als onderdeel van de overname van C1000 in totaal 125 C1000-filialen overgedragen aan concurrenten Coop en Albert Heijn. Het concern heeft nog 580 vestigingen, tegen 623 eind 2014.
Topman Frits van Eerd benadrukt dat de Jumbowinkels op eigen kracht wel meer omzet wisten te behalen. Hij gaat ervan uit dat de totale omzet van het bedrijf in 2016 weer zal groeien, tot 6,7 miljard euro. Nederlands tweede grootgrutter denkt daarbij ongeveer tien nieuwe filialen te openen en vijfhonderd nieuwe supermarktmedewerkers aan te nemen.
Nu de samenvoeging van Jumbo en C1000 is afgerond, kan Jumbo ook weer verder investeren in de toekomst. Het concern steekt ruim 100 miljoen euro in het moderniseren van zeventig oudere winkels en het verder uitrollen van het onlineverkoopkanaal. Het is de bedoeling dat eind deze maand wordt gestart met het thuisbezorgen van boodschappen voor consumenten en bedrijven.
Coop groeit fors in 2015
Supermarktketen Coop zag de verkopen in 2015 met 7,5 procent toenemen. De consumentenomzet steeg met 75 miljoen euro naar een kleine 1,1 miljard.
De onderneming schrijft de verbetering toe aan een toename van het aantal winkels en een groei van het aantal klanten. Mensen die bij Coop kochten, rekenden gemiddeld ook iets meer af aan de kassa. "Coop heeft de marktgroei ruimschoots overtroffen'', stelt het coöperatieve bedrijf.
De supermarktketen telt inmiddels 254 filialen. Dat zijn er dertien meer dan een jaar geleden. Daarbij werden tientallen zaken gemoderniseerd en de afdeling groenten en fruit is volledig vernieuwd. Coop, dat in 2016 zijn 125-jarig jubileum viert, verwacht dit jaar verder te kunnen groeien.
PLUS vergroot marktaandeel
Ook concurrent PLUS heeft de verkopen afgelopen jaar flink kunnen opvoeren. De omzet groeide met 8,8 procent. Naar eigen zeggen is PLUS daarmee de hardst groeiende supermarktorganisatie van 2015.
De consumentenomzet van PLUS kwam vorig jaar uit op ruim 2,2 miljard euro. De keten zag zijn marktaandeel daardoor groeien van 5,9 naar 6,2 procent. PLUS telt nu 262 filialen. Dat zijn er zeven meer dan twaalf maanden terug. Het bedrijf heeft geen winstcijfers naar buiten gebracht.
"Het gaat goed met PLUS. Onze klantenkring wordt groter en trouwer'', liet algemeen directeur Jan Brouwer maandag weten. Dit is volgens hem mede te danken aan het nieuwe formuleconcept Briljant, dat inmiddels bij 190 filialen is doorgevoerd. Verder is het prijsimago van PLUS volgens Brouwer verbeterd.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl